sobota 27. ledna 2018

100 miliard neuronů - Petr Stančík

Ahoj čtenáři,

knihu, o které bude dnes řeč, vydala automobilka Škoda původně jako interaktivní příběh online. Později jej nabídla v tištěné formě zdarma k objednání a jelikož příběh zněl docela zajímavě... No, co bych to byla za knihomola, kdybych nechtěla přečíst vše, že?


Hlavní postavou je hacker (v jeho době se tomu říká tracker) Baalgoritmus. Píše se rok 2056 a trackerství je nejen zcela legální, ale také velice lukrativní zaměstnání. Peníze, které se vám podaří nabouráním do systému ukrást jsou po zdanění vaše, výměnou za informace o bezpečnostních trhlinách. Veškeré fungování lidstva se přesunulo online a světu vládne hypernet, na který se každý zvládne připojit přímo ze svého mozku. Veškeré obchodování, zábava, žití i politika se přesunuly do kyberprostoru a lidstvo již ke svému životu nepotřebuje ani suroviny. Jídlo, věci, oblečení, součástky, vlastně cokoliv se tiskne 4D tiskárnami z datových souborů, které nevyužívají přírodní zdroje. Budoucnost, no.

Jednoho dne ale začne z tiskáren vylézat černá, živá a téměř nezničitelná hmota, kterou přezdívají Darknessie. Ta likviduje vše, čeho se dotkne a každý, kdo s ní přijde do styku, upadá do spánkové paralýzy. Pokud nechce Baalgoritmus skončit stejně, je nucen vyrazit na výpravu kyberprostorem do časů, kdy byl zdrojový kód všech informací neposkvrněný temnotou.

Jelikož je tato knížečka údajně dílem "ajťáků" z automobilky (alespoň je to v knížce několikrát řečeno), nečekala jsem žádné veledílo českého sci-fi. Povedlo se jí mne ale dokonce dvakrát překvapit, jednou dobře, podruhé hodně špatně. Ale začnu tím pozitivním - příběh má potenciál. Jsou tam nápady, které by s trochou péče a snahy mohly tvořit velmi dobrý příběh. Ale bohužel bylo vše uspěchané a docela plytké. Jaké bylo moje překvapení, když jsem se na stránkách dočetla, že toto dílko ve skutečnosti napsal držitel ocenění Magnesia Litera. Já bych teda upřímně tipovala spíš ty "ajťáky".

A teď teda to negativní, i když, ono ani to předtím zas tak pozitivní nebylo. Jako já chápu, že to má být primárně reklamní materiál, ale čeho je moc, toho je příliš. No hele...


A tohle, se v různých obměnách objevuje téměř co stránku. Hrdina nejezdí autem, ani Škodovkou, ale zásadně ŠKODA Legiondem a jediné, co přežilo z naší doby, je hypermoderní datové centrum Škoda v Mladé Boleslavi (vidíte, jak se mi to vrylo do hlavy?), protože je nejvíc hip, cool a hyperultrasupermoderní. Je to jako reklamní letáček trochu obalený v uspěchaném příběhu. A mám taky trochu pocit, jestli se ta reklama trochu neobrátila proti nim, protože já teď nechci žádnou Škodovku ani vidět.

Škoda nevyužitého potenciálu, holt jsem asi i tak čekala moc.

Tak zatím nashle :)

Žádné komentáře:

Okomentovat